logoARTMEDIUM | цсм

50 праць відомих творців з колекції Еріха Маркса

Моніка Куц

50 праць відомих творців з колекції Еріха Маркса –  артистичний хіт Європейської Столиці Культури

 

Вроцлавська вистава в Павільйоні Чотирьох Куполів розпочинається з Енді Вархола , творця поп-арту , який стер границю поміж кічем та високим мистецтвом , та з Йозефа Бойса , легендарного творця соціально заангажованої утопії. Обидва є культовими артистами . Мали зрештою можливість зустрітись в 1979 році , і власне тоді Вархол зробив полароїдну знимку Бойса , яку використовував пізніше неодноразово як взірець до портретів артиста в незмінному характерному  капелюсі . На зображенні , який можемо оглянути в Вроцлаві ,  Вархол обсипав цей капелюх “діамантовим пилом” , чим ніби долучив портрет до ряду своїх ікон попкультових зірок (і ніби в “підтвердження” цієї зірковості  – тут же на виставці представлено також відомий образ Марилін Монро). Хоча обидва артисти були абсолютно різними особистостями і тримали дистанцію , безсумнівно поважали один одного .

В самому ж виставковому просторі Павільйону складається враження присутності Бойса при глядачу крок в крок , адже його портрет видно зі всіх залів галереї , що має амфіпадну форму .

З представлених праць Вархола можна оглянути  також портрет Еріха Маркса з блакитними очима – „Diamond Dust Shoes”, та  „Cow Wallpaper” і гіганську  „Camouflage”.

Бойса репрезентує скульптурна інсталяція з рулонів фетру ,- його любимого матеріалу , та відео „I like America and America likes me”.

На початку  виставки експонована також таємнича графіка Фредріха Мексепера , з якої власне розпочалось пригода колекціонера з артом . Еріх Маркс – підприємець в будівництві та правник , зараз 95-річний колекціонер – те перше придбання зробив цілком спонтанно , коли в 1967 році відвідав галерею на острові Ситл . А колекцію цілком свідомо розпочав провадити з половини 70-х , після  знайомства з критиком Хейнером Бастіаном , асистентом Бойса та знавцем сучасного американського мистецтва.

Обидва вирішили , що сконцентруються на найвідоміших іменах в сучасному арті і створять колекцію музеальної вартості. План був зреалізований і в 1982 році вперше колекція була презентована в Neue Nationalgalerie в Берліні ., а в 1996 році була віддана в депозит  Nationalgalerie der Staatlichen Museen zu Berlin з посційною експозицією в новоствореному відділі Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart в давнім з 19 століття будинку вокзалу, і є зараз одним з найкращих музеїв Німеччини .

– Три роки тривали приготування до реалалізації цього проекту в Вроцлаві – каже куратор Еуген Блюме – Вирішили показати твори які берлінці мають можливість оглядати щодня в Hamburger Bahnhof .

Титул виставки „Summer Rental”(„Літня резиденція”) походить від презентованої праці Роберта Рушенберга – колажу з 60-х років. Поруч експоновані його інші пізніші малярскі роботи та абстракційне зображення не менш відомого американського артиста Cy Twombly .

Rauschenberga i Cy Twombly разом студіювали і товаришували .- Американці нам є заздрісні особливо раннім роботам цих артистів.- каже  куратор Матильда Фелікс.

Куратори запропонували на початок вистави твори чотирьох артистів-Warhola, Beuysa, Rauschenberga i Cy Twombly , від яких Еріх Маркс розпочав свою колекцію що була сконцентрована на ново-йорській та берлінській артистичній сцені . Пізніше Маркс розширив своє зацікавлення мистецтвом представниками різних країн та напрямків арту. Контрапунктем вроцлавської експозиції є потужна , хоча по формі мінімалістична скульптура Доналда Юдда , що оточена делікатними світловими обєктами Дана Флавіна . Є тут твори інших зірок арту – зображення Кейта Харінга , графіті , фотографія Віма Вендерса та  Franka Thiela , перверсийне відео Matthew Barney як і малярські жести Juliana Schnabla та Поляків – Wilhelma Sasnala i Zbigniewa Rogalskiego.

Експозицію закінчує обєкт відомого сучасного німецького артиста Anselma Kiefera – „Mohn und Gedächtnis” („Мак і память”) – великий літак покритий ніби попелом , а на його крилах знаходяться книги та маковиння Цей переконливий метафоричний твір трактування історії і памяті воєнного минулого. Тлом  є великоформатний браз Kiefera з циклу „Дороги світової мудрості : битва в Лісі Тевтонськім” і який є спробою позбутись культурних мітів на яких виростав нацизм 3 Рейху.

В кінцевому залі експонуються дві невеликі експресивні праці Павла Альтхамера з збірки   Muzeum Narodowego we Wrocławiu , які виконують обєднуючу функцію між колекцією Маркса та польськими збірками сучасного мистецтва в Павільйоні і ніби запрошують до діалогу.

 

Виставка триватиме до 22 січня 2017 року.

 

подяка виданню Rzeczpospolita